Reismee Linda Kagie

Van west naar oost in de driedaagse trein

Dat is even een reisje, zo'n 3500 km om van de ene kant van Canada naar de andere kant te gaan. We lieten de bergen achter ons en gingen door de prairie, langs de bomen en meren naar onze volgende bestemming: Montréal.

Reizen blijft vermoeiend maar het is me erg meegevallen. En om alle Nederlanders weer even wat gerust te stellen, ook in Canada komen treinen te laat. Zo had de trein vanuit Edmonton al een uur vertraging. Die vertraging had de trein uiteindelijk weer ingelopen maar in Toronto (waar we moesten overstappen) kwamen we met anderhalf uur vertraging aan. Gelukkig hadden we nog drie kwartier voordat onze volgende trein van Toronto naar Montréal vertrok. Dat betekende nog even snel tijd voor een Timmie (koffie)!

Het is best een raar besef dat we alweer drie dagen erop hebben zitten door alleen maar in een trein te zijn. Het reizen ging nog best wel snel. Af en toe een beetje op de computer, of even lopen in de trein naar de lounge. Lekker naar buiten kijken, want je rijdt letterlijk door alleen maar natuur, je ziet niet eens een snelweg naast je zoals in Nederland. Af en toe kom je, in wat ze hier noemen, bewoonde wereld waar je even voor 10 of 15 minuten de trein uit kunt. Wel is er weinig te beleven bij zo'n station. We hebben 1x een supermarkt gevonden waar we nog even wat eten gehaald hebben. Voor de rest is er weinig te beleven.

In de trein was een lounge waar je kon eten en waar tafels en banken waren. Verder had je best veel ruimte bij je eigen stoel. De stoel kon naar achteren en er kon een voetenbankje en een tafel uitgeklapt worden. Omdat de trein niet vol zat, kon je ook makkelijk naar een andere stoel waardoor we deluxe hadden om op twee stoelen te slapen.

Het is ook wel gek dat de personentrein wacht op de goederentrein. Daardoor sta je vaak stil. Zo liepen we dus ook vertraging op. Het was wel leuk dat we een soort gids aan boord hadden die soms een verhaaltje vertelde over wat er buiten te zien was. Zo werden we nog een beetje op de hoogte gehouden. Het was een lange reis, maar interessante ervaring.