Reismee Linda Kagie

De dagen in Calgary City

Calgary kunnen we ook alweer van ons lijstje afstrepen. De laatste nacht in Calgary hebben we ook weer gehad. Om 12 uur gaat de Greyhound ons naar Edmonton brengen.

Het waren twee drukke dagen in Calgary. Onze eerste kennismaking met Calgary was al een verrassing. Elk Greyhoundstation ligt iets buiten de plaats van bestemming, dus niet echt in het centrum maar elk hostel is goed te bereiken via het openbaar vervoer. Zo ook Calgary. We zouden eerst een stukje moeten lopen en daarna konden we een trein pakken. Het stukje lopen ging wel een beetje heen en weer maar we vonden het treinstation. Even uitrusten en wachten op de trein. Toen we aankwamen zag het er al een beetje leeg en vreemd uit. Toen ik uiteindelijk de moeite nam om met mijn backpack op toch maar even het bordje te lezen waar ik eerst voorbij was gelopen, kwam er net een vrouw aan die ons vertelde dat t/m maandag de trein niet reed. We konden wel met een vervangende bus, maar waar we dan het beste konden opstappen en welke bus we precies moesten hebben, wist ze niet. Daar gingen we dan... verder met onze backpack. We liepen en liepen en kwamen op een gegeven moment een bus tegen waaraan we de weg vroegen. Ze stuurde ons richting de goede bushalte. Jammer dat wij alleen iets te ver waren gelopen en zo aan de verkeerde kant van het spoor waren, en tja, je kan niet overal het spoor onder door. Na een uurtje ronddwalen kwamen we eindelijk bij de goede bus en waren we binnen 5 minuten bij het hostel. We waren helemaal gesloopt, wat is met je backpack rondlopen zwaar zeg.

Op de eerste dag in Calgary wilden we het Olympic Park bezoeken. In 1988 waren hier de winterspelen. Het is erg leuk om te bezoeken en ook zeker een aanrader, al zal ik dan wel zorgen dat je met de auto gaat. Ook daarbij ging de reis erna toe niet helemaal zoals gepland. Eerst waren we bij het verkeerde treinstation uitgestapt (we waren twee haltes te ver), daarna moesten we bus 408 nemen maar die blijkt op zondag maar 1 keer per anderhalf uur te rijden. En natuurlijk, hadden we die net gemist. Bus 407 kwam aardig in de buurt dus wilde ons wel afzetten al moesten we dan wel een stukje lopen. Dat vonden we wel een goede oplossing.
Ook het park zelf is heel groot. Je kan er nog verschillende activiteiten doen zoals bobsleeen van de echte bobslee baan of ziplijnen naar beneden vanaf de skischans. Maar die activiteiten liet ik over aan anderen. Ik kijk wel. Wel zijn we de skischanstoren op geweest. Om daar te komen was al een hele tocht (vandaar dat een auto handig is). Gelukkig kon je die schans op met de lift. Wat een hoogte! Verder zijn we nog naar Sport Hall of Fame geweest wat een museum is over verschillende olympische sporten en hebben we een kijkje genomen in de ijshal. Wat erg leuk was, was dat er ijshockeywedstrijden bezig waren. En als je in Canada bent, moet je wel wat van de ijshockey meekrijgen natuurlijk. In die Sport Hall of Fame werd me even duidelijk hoe populair en belangrijk ijshockey voor de Canadezen is. Erg leuk om te zien. En in het stadion werd het ook nog even benadrukt. Lieke en ik gingen even op de tribune zitten en natuurlijk had ik weer precies goed. Ik zat naast een iets te fanatieke moeder die haar kind aan het aanmoedigen was. Dat was dus heerlijk de hele tijd gescheeuw in mijn oor. Daarbij had ze ook nog een geweldig bel die ze luidde wanneer er gescoord werd, en tja ze waren duidelijk het betere team. Dus ik werd aan een kant doof... Maar je moet wat over hebben voor ijshockey. Het is wel een hele gave sport. Het gaat super snel en het is ook wel een ruige sport met veel geval, gebotst en geduw. Ik ben helemaal fan!

De tweede dag gingen we maar Calgary centrum ontdekken want het Olympic Park nam meer tijd in dan we gepland hadden. Wat we alleen niet wisten, was dat het Victoria Day was. Dat is blijkbaar een feestdag waardoor alles pas laat of niet open ging. Daardoor besloten we maar om eerst wat rond te lopen langs de rivier (de Bow waarin we ook hebben gekanoed) en even Prince's Island Park te bekijken en daarna hopen dat de stad iets levendiger werd. Dit gebeurde ook. De winkels waren nu ook geopend maar dat maakte voor ons weinig uit. Calgary is duidelijk meer voor de buisness en rijke lui mensen want de winkels zijn alleen interessant vanuit de etalage of met papa's no-limiet creditcard en verder zie je veel hoogbouw aan bedrijven en dure hotels.

Nu gaan Lieke naar meer ons-budget shop stad. Edmonton heeft het grootste shoppingmall van de wereld, dus daar gaan wij even gebruik maken van onze creditcard! Ik heb er zin in!

Dinie

Veel plezier in Edmonton. Nu je weet hoe zwaar het is te lopen met een volle tas, zul je zeker met beleid shoppen. We maken ons dan ook geen zorgen over die no-limit- creditcard!