Reismee Linda Kagie

Mijn donut-kilootjes er weer af getraind in het sportieve Banff

Donderdagochtend was weer een verhuisdag voor ons, om 8 uur 's ochtends zaten we in de bus naar onze volgende bestemming: Banff. Gelukkig was het dit keer maar 45 minuten. Het besef van hoe groot Canada is, wordt me steeds duidelijker. Ik denk dat ik niet snel meer moeilijk zou doen als ik in Nederland 3 uur in de auto moet zitten om bijvoorbeeld naar Groningen te gaan. Hier noemen ze zo'n afstand dichtbij... Het is echt een heel groot verschil, best gek eigenlijk.

Toen we uit Lake Louise vertrokken, sneeuwde het lichtjes. Ook was het weer duidelijk minder mooi dan de dagen ervoor. We hoopten dat het in Banff beter zou zijn. Maar toen we daar aankwamen zagen we dat we dezelfde omgeving hadden (bergen, bergen en nog meer bergen... het ligt tenslotte in de welbekende Rocky Mountains) en dus ook hetzelfde weer. Het was alleen lichte regen ipv sneeuw, koude wind en grijze lucht. Het zou ook de slechste dag zijn dus besloten we om Banff Downtown (het stadje zelf) te verkennen. We begonnen met een typische Canadese koffie: Tim Hortons. Dit is de concurrent van Starbucks (Amerikaans) maar duidelijk een stuk goedkoper en ook lekkere koffie (en donuts) heeft. Zelfs Lieke heeft koffie gedronken en luste het ook nog. French Vanilla is de favoriet, een zoete koffie wat dus niet echt meer naar koffie smaakt. Maar wel lekker! Daarna werd het voornamelijk winkeltjes (bestaande uit souvernirs en sportartikelen) bekijken en hebben we informatie over de omgeving opgehaald bij het info center. In de middag hadden we bijna alles wel gezien en besloten we om naar Banff Center te lopen. Dit werd onze eerst klim. Eenmaal aangekomen stelde het eigenlijk weinig voor. Je kon kaarten kopen voor voorstellingen (alleen draaide er op dat moment niks) en mochten we rondlopen door de verschillende gebouwen. Er was ook een zwembad dus dat leek ons wel interessant. Nou de tocht om er te komen was interessanter. Op een gegeven moment liepen we door een gebouw, langs allemaal kamers waar mensen aan het werk waren. Leek me toch niet helemaal de bedoeling om als toerist daardoor te lopen. Het was een raar doolhof maar we hadden het zwembad bereikt. Het was eigenlijk meer een sportcentrum. We zijn er maar snel weer weggegaan want we vonden het nogal vreemd en volgens mij was het ook niet echt voor toerisme bedoeld. Dat was dag 1 alweer.

Op de planning voor dag twee stond een hike. Want tja, als je in Banff bent, moet je natuurlijk wel wat natuur zien. Bij het infocenter hadden we de dag ervoor een handige kaart gekregen met verschillende hiken erop. Wij gingen voor de hike van 3 a 4 uur. We zouden in Downtown Banff beginnen en daar ook uiteindelijk weer uitkomen. De tocht was voornamelijk langs de rivier en we hadden nog even nagevraagd of de wegen sneeuwvrij waren en dat was gelukkig zo. Toch koos ik ervoor om veilig mijn wandelschoenen aan te doen. Het was een mooie tocht door het bos, langs het rivier, met klimmen en dalen en uiteindelijk zouden we op een mooi uitzichtpunt uitkomen. Zelfs met wandelschoenen aan was het soms nog lastig te belopen omdat het wandelpad uit kleine kiezel en zand bestond. Als je dan een steil stukje naar beneden moest, hoorden je ons wel af en toe gillen of giegelen omdat we weggleden. Tijdens onze tocht kwamen we nog wildlife tegen. Natuurlijk weer eekhoorntjes (de Columbian Ground Squirrel) maar ook een hert en een aantal elanden. We moesten de elanden wel met rust laten want het is bijna kalfseizoen? (in Engels is het calvingseason, hoe noem je dat in Nederlands?). Ik vond het leuk om een rivier te zien die duidelijk aan het meanderen was. Heb ik toch nog iets aan mijn aardrijkskunde op school gehad! Na anderhalf uur hadden we eindelijk de top bereikt en waren we op de helft van onze tocht (al zou de tweede helft veel makkelijker gaan omdat het bergafwaarts zou zijn). Het was een mooi uitzicht over de bergen en het dal. Na even wat uitrusten gingen we langs de autoweg terug naar beneden. We hadden het wandelpad nu wel gezien... het was een behoorlijke klim geweest. Na 5 a 10 minuten zagen we alweer bewoonde wereld en ook nog een bekende wereld. We kwamen bij het hostel uit. Dit hadden we van tevoren niet bedacht. We hadden dus ook vanaf ons hostel 5 minuten kunnen lopen en zo van het mooie uitzicht kunnen genieten. Maar zo sportief dat we bezig waren, wilden we het ook afmaken dus besloten we de bushalte voorbij te lopen en stug verder te gaan terug naar Downtown. Wat wel een heerlijk gevoel gaf, was dat de bus ons niet heeft ingehaald! Uiteindelijk heeft de hele tocht ongeveer 2,5 a 3 uur geduurd. Dat betekende wel even tijd om te relaxen. Daarom gingen we (met de bus) naar de Hot Springs, een buitenbad (met uitzicht op de bergen) met watertemperatuur van 39*C. Dat was even heerlijk 20 minuten badderen en ontspannen... Dat hadden we wel verdient na zo'n wandeling!

De laatste dag in Banff besloten we nog een keer actief te zijn door te gaan kanoen. Dit was op dezelfde rivier waar we langs zijn gelopen tijdens de hike maar dan op een rustiger stuk. Het kanoen ging nog verbazingwekkend goed. Lieke en ik zaten samen in een boot. Ik zat achterin en moest dus sturen. Nou het duurde even voordat ik precies doorhad hoe het werkte. Het begin van onze tocht is dus ook met veel gezigzag gevaren, maar na 5 minuten ging het al een stuk beter en zo hebben we in een uur toch een aardig stuk gevaren. We zijn ook tijdens de hele tocht, maar 1 keer tegen de kant aangebost (en dat kwam natuurlijk door de wind die niet meewerkte). Na ons kanotochtje gingen we weer naar het hostel om onze backpacktassen te halen. Eind van de middag zou de Greyhound ons alweer naar ons volgende verblijf brengen: Calgary.
Banff hebben we dus ook alweer gehad. Het is een leuke plek en een aanrader voor echte natuurliefhebbers en wandelaars of voor wintersport natuurlijk, zelfs in mei ligt er nog genoeg sneeuw. Volgens mij waren er nog steeds mensen die daarvan gebruik maakte en de piste afgingen! Ja ik heb me goed vermaakt in Banff.Nu zijn we weer terug in het stadsleven, kijken hoe dat weer bevalt...

Lian

Leuk verhaal, lekker actief hoor. Komt bijna vanzelf daar in die mooie natuur. Calgary is ook erg leuk. Wij hebben het olympisch park bezocht en boven aan de springschansen gestaan. Heel bijzonder.
Veel plezier!

Linsey

Vet die afwisseling continue van stad naar natuur! Geniet er maar van schatje xx

Lieke

Leuk dat je onze blogs leest Lian! En bedankt voor je tips ;) Wij hebben het Olympische Park ook bezocht, inderdaad heel leuk, misschien herken je wat van de foto's (die er heel snel op komen)!