Reismee Linda Kagie

Viva la Vancouver

Jaja, de vijf daagse party in Vancouver zit er alweer op. Het was een leuke tijd in een mooie stad met heerlijk weer. Het ontbijtje is elke dag goed bevallen. Er was (krenten)brood, conflakes, fruit, bagels en elke dag iets extra's zoals muffins, kleine bolletjes of een koek met chocolade. Goed uitgebreid dus. Als drinken kan je de hele dag door koffie, thee en water pakken en bij het ontbijt sinaasappelsap, appelsap, melk en (warme) chocolademelk. Dus van alles hebben we goed gebruik gemaakt. Zo hadden we elke ochtend een goede start voor een drukke dag.

De eerste hele dag in Vancouver hebben we besteed aan shoppen en daarbij nog geslaagd ook. Natuurlijk moeten we rekening houden met onze backpack-pakruimte en dat we nog langs vele andere steden gaan, dus vandaar hebben we ons ook wel een beetje ingehouden.

Dag twee was meer van de natuur. We zijn Stanley Park in gegaan. Ik werd helemaal gelukkig toen ik een mooie, vrolijke zwarte eekhoorn door het gras zag hoppen. Wat zijn het toch leuke beestjes. Verder stonden veel bomen en struiken in de bloei wat erg mooi was om te zien. Zijn we zomaar in de goede tijd in Vancouver. Het weer was ook zalig, blauwe lucht en zon. Dit is zeldzaam voor Vancouver en Britisch Columbia. Regen is meer het weer wat erbij past. Omdat we hadden gelezen dat je fietsen kon huren, leek ons dat een leuke optie. We blijven toch Nederlanders. Alleen was een fiets vinden moeilijker dan we hadden gedacht. Het was een lange zoektocht. Eerst waren we al in en door Stanley Park gelopen, maar zonder succes. Uiteindelijk werden we weer teruggestuurd naar de plek waar we onze trip begonnen. Maar goed, uiteindelijk toch ons doel bereikt en maar goed ook want als we heel Stanley Park wilden doorlopen, hadden we daar de rest van onze geplande Vancouverdagen ook nog voor nodig. Het mooiste was toch wel Beaverlake, waar we helaas geen bevers hebben gezien maar wel sporen van. Ik voelde me wel slim dat ik nu sporen kan herkennen. Zo zag ik een beverlodge en bomen die waren aangeknaagd of doorgeknaagd. Wat ook heel mooi was, was het strand. Het ligt achter een klif waardoor er geen wind was dus heerlijk warm. Dat was een mooie plek om uit te rusten. Verder hebben we nog even stoer gedaan door wat wilde en steile paden te nemen, wat niet helemaal zoals gepland was. Ook hebben we goede beenspieroefeningen gedaan door naar een uitkijkpunt te fietsen wat dus bovenaan de berg was. Kortom, een sportieve en geslaagde dag. En om de Nederlandse dag af te sluiten, aten we boontjes met varkenslapjes en gekookte aardappelen.

Dag drie alweer, met dit keer een Chinese dag. We hadden ons opgegeven voor een Chinatowntoer georganiseerd vanuit het hostel. We waren echt benieuwd. Om 11 uur stonden we klaar en kwam er een huppelend en springend dametje zich voorstellen als de toergids. Oke, laten we beginnen. We liepen en we liepen en we liepen. Ik had geen idee waar we waren. Op een gegeven moment bleven we even bij een muur staan die ondergespoten was door graffiti. Daarna liepen we weer en liepen we weer en nog meer. Soms liet ze ons andere muren zien en daarna gingen we ook nog een kunstgalerie binnen. Die schilderijen waren duidelijk boven ons budget en niet eens mooi. Ook kwamen we door een wijk wat duidelijk voor de minder rijken was. Er waren heel veel daklozen die lekker in alle prullenbakken graaiden. Lieke en ik hebben nog wel een dakloze blij gemaakt. We hadden een fles water maar er zat een gat in de dop dus vonden we het nogal onhandig om het mee te nemen. Vandaar dat we het maar weggooide. Nog geen 5 minuten later komt er een dakloze en haalt hij de fles eruit en neemt het mee. Weer een goede daad gedaan. Je ziet veel dakloze in Vancouver maar deze wijk was echt niet prettig. Uiteindelijk kwamen we in Chinatown aan waar ze de tip gaf om een broodje te halen in een broodjeszaak. Maar we moesten het nog niet opeten want we gingen nog naar een Chinese tuin. Omdat de toer Lieke en mij nog totaal niet boeiden, waren we benieuwd. De tuin was wel leuk maar na een korte stop gingen we weer verder lopen. Blijkbaar had ze nog even een pub geregeld en wilde ze met de hele groep wat gaan drinken. Vanaf dat moment zijn Lieke en ik afgehaakt. Op naar Gastown voor de Steam Clock. Daarna bezochten we nog Canada Place en hebben we eind van de dag nog even geluierd op de plek waar het Olympisch Vuur heeft gebrand. Onze Chinese dag werd afgesloten met nasi als avondeten.

Dag vier, van Vancouver naar Victoria op Vancouver Island. Dit vond ik denk ik, toch wel de leukste dag. Al zat het vol verrassingen. Bij het hostel was een papier hoe je precies in Victoria kon komen. We hadden dit al wel doorgelezen en het leek heel makkelijk dus om 10 uur besloten we ons avontuur te starten. We moesten met de bus, daarna op de boot en dan weer verder met de bus. De boot ging elk uur dus hoopte die van 11 uur te halen. Wat we over het hoofd hadden gezien, was dat de eerste busreis meer dan een uur duurde en we om 11.30 uur bij de boot aankwamen. Om 12 uur zijn we op de boot gestapt, bleek dit ook nog een tocht van anderhalf uur te zijn. Het was wel een hele mooie bootreis langs de bergen en het water. Ook werden we leuk verwelkomt op het eiland. Er lag een otter te zonnen. Wat zijn dat grote beesten zeg. Hebben we ons stukje wildlife ook weer gezien. Vanaf de boot moesten we weer een bus in en om 3 uur waren we uiteindelijk in Victoria. Het is een leuk havenstadje en de belangrijkste dingen hebben we gezien. Wel gingen we om 6 uur weer terug omdat de terugreis ook wel 5 uur zou duren. Rond 22 uur waren we uiteindelijk weer in het hostel. Snel nog even onze spullen gepakt want de volgende dag om 11 uur moesten we het hostel weer uit. Onze laatste Vancouverdag was luieren en verbranden op het strand. Om 18.15 uur was het tijd om de bus in te gaan naar Lake Louise. Vannochtend om 7.30 uur zijn we aangekomen. Nu houden we een lekkere rustdag.