Reismee Linda Kagie

Vrolijk Pasen

Het is raar om te beseffen dat de tijd nu toch wel aardig snel voorbij gaat. Vanaf vandaag hebben Lieke en ik nog maar 4 weken op Critter Care te gaan. En zelfs nu de dagen langer worden, je vroeg moet opstaan voor de baby's en laat naar bed gaat vanwege de laatste voeding. Je kan wel duidelijk merken dat het drukker wordt. Er komen bijna elke dag weer nieuwe baby's binnen. Vandaag kwam een meneer een grijze baby eekhoorn binnen brengen. Hij haalde het zo uit zijn jaszak. Het beestje had daar 15 uur in gezeten. Het voelde helemaal koud aan maar alles gaat goed het haar nu. De meneer vertelde dat zijn hond het gevonden had en dat hij er goed op had gepast en het al een naam gegeven. Ook had hij erbij geslapen, ofzo. Ja, er komen soms vreemde mensen met vreemde verhalen binnen stappen.

Ook in ons Paasweekend hadden we drukte. De telefoon bleef maar rinkelen. Zo waren er baby eekhoorntjes, konijntjes en buidelratjes gevonden. Misschien omdat mensen op zoek waren naar eieren? Er werd ook gebeld over een volwassen wasbeer wat al anderhalve dag in de heg van mensen lag. Omdat ik nog nooit op een rescue geweest was, mocht ik dit keer de held uit gaan hangen. Van tevoren kreeg ik nog snel even een spoedcursus hoe je het net en catchpale werkt, zodat ik ook echt in actie kan komen als dat moet. Daarna werd de kennel klaargemaakt, de handschoenen gepakt en reden Soili, Juliana en ik naar White Rock. Het was stralend weer, rond 20 graden. We reden langs het strand, wat er heel aantrekkelijk uitzag. Eenmaal bij het huis aangekomen, zat er inderdaad een wasbeer bij de heg. Ze zat er rustig bij, totdat wij haar probeerde te vangen. Juliana ging aan de ene kant van de heg staan en Sioli met het net en ik met de catchpale aan de andere kant. Eerst probeerde Sioli het net over de wasbeer te gooien, maar de wasbeer besloot weg te rennen. Wij er natuurlijk achteraan. Op een gegeven moment rende ze langs mijn been en ik probeerde snel een poging tot vangen te wagen, maar natuurlijk mis. Na een korte sprint achter de wasbeer aan, had Sioli haar gevangen met het net. Met veel gemopper en geschreeuw ging de wasbeer in de kennel en konden we terugrijden naar Critter Care. Het was een van de snelste vangsten ooit, binnen 5 minuten.

Eenmaal op Critter Care hebben we besloten om de wasbeer in te laten slapen. Ze was namelijk blind, had geen staart meer, haar tanden waren aan het rotten en ze was aan de diarree dus haar overlevingskans is nogal laag.

Later die dag mocht Lieke ook op pad. Ze ging een baby buidelratje ophalen. Eerder was er al een gewonde dame binnen gebracht en later werd dus nog een broertje gevonden. Moeder is waarschijnlijk doodgereden door een auto. De beestjes zagen er ook erg mager uit. Lieke is de mama nu.

Wat ons ook nog bezig hield de Pasen, waren de 54 eieren die Angela verstopt had over het hele terrein. In sommige eieren zaten aanwijzingen waar andere eieren verstopt lagen of een coupon waarbij je speciale prijzen kunt winnen. Zo had ik een heerlijke steak gewonnen en Lieke een vrolijke chocoladekonijn. Er is nog één ei niet gevonden, maar niemand weet waar het is.

Met Flip gaat alles goed. Hij is vandaag verhuisd naar nog een grotere incubator. Nu heeft hij ook takken zodat hij kan leren klimmen. Ook eet hij nu walnoten, peer en appel. Het is grappig om te zien hoeveel hij gegroeid is in een week. Er staat nu ook een verhaaltje met foto van Flip op de Critter Care site: http://www.crittercarewildlife.org/index.php/in-care-2011